Materiály pro učitele
Na této stránce najdete materiály, které jsou pro výuku volně k dispozici. Uvítám všechny vaše připomínky, nápady a dotazy. Kontaktujte mě na e-mailu
Soubor úloh, který je uveřejněn na těchto stránkách, byl vytvořen v rámci mé disertační práce Evaluace výsledků fyzikálního vzdělávání na základních školách. Všechny zde uveřejněné úlohy byly pilotovány na základních školách a víceletých gymnáziích v letech 2002-03.
Bublinové úlohy Jedná se o úlohy, jež jsou žákům předkládány ve formě diskuse (v zahraničí nazývané concept cartoons). Tvůrci metody concept cartoons jsou Stuart Naylor a Brenda Keogh (podrobnější informace o této metodě zde). Tato forma úloh umožňuje prakticky realizovat principy konstruktivismu v běžné třídě. Děti se pomocí úloh učí klást výzkumné otázky, formulovat hypotézy, navrhovat vysvětlení a zdůvodňovat svoji argumentaci. Úlohy tak pomáhají rozvíjet kritické myšlení žáků. Úlohy také mohou být vhodným východiskem pro experimentování žáků a jejich další bádání. Úlohy jsou určeny zejména pro žáky základních škol (věk 13 až 15 let), ale jsou dobře využitelné i pro starší žáky. Úlohy zahrnují většinu miskoncepcí, které žáci v dané oblasti nejčastěji mají. Učitelé mohou pomocí úloh zjistit, jaké představy jejich žáci zastávají a poskytnout jim bezprostředně zpětnou vazbu při jejich učení. Ke každé úloze je zpracována metodická poznámka, ve které je předložený problém podrobněji diskutován, u některých úloh jsou uvedeny i náměty na další aktivity, jež může učitel s žáky realizovat. Soubory úloh k jednotlivým tématům jsou k dispozici ve formátu PDF a FLP (pro interaktivní tabuli typu ActivBoard—prohlížeč prezentací ke stažení zde). Jak se s úlohami pracuje, se dozvíte v propragačním spotu.
Téma: Pohybové zákony
Téma: Gravitace
Téma: Optika
Téma: Atomistika
|